De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Re: Zwitserse Nummerborden

Om van een decimaal getal een breuk te maken, heeft mijn wiskunde lerares de volgende formule gegeven 10a-a, a is het decimale getal. Het getal wat hieruit komt kan vervolgens als vergelijking worden opgesteld, bijv. 10·0.333333-0.333333=3
10a-a=3
9a=3
a=1/3
Maar, waarom wordt er hier gekozen voor het getal 10 in de formule?

Antwoord

Dat komt omdat de "periode" van het decimale getal 0,33333... gelijk is aan 1.

Als je periode 2 zou hebben, bijvoorbeeld bij 0,121212..., dan moest je met 100 vermenigvuldigen. Kijk maar:
100*0,121212... - 0,121212... = 12
100a - a = 12
99a = 12
a = 12/99 = 4/33

Je begrijpt vast wel hoe dit verder gaat met grotere perioden.

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Nummerborden
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024